Komunikacja w firmie – Transmisja głosu

Najwięcej chyba zamieszania zrobiła jednak transmisja głosu. Monopol telefonii komutowanej został przełamany po pojawieniu się technologii VoIP (Voice over IP, głos w sieci IP). Dlaczego rozmowy są takie istotne? Rozmowa jest nadal jednym z najskuteczniejszych sposobów wymiany informacji. Okazuje się, że:

  • Mowa ma bardzo dużą odporność na zakłócenia, znacznie większa niż transmisja danych cyfrowych,
  • Wszędzie tam, gdzie sprawdza się „nieformalna” wymiana informacji głos stanowi podstawowy sposób komunikacji
  • W biznesie rozmowa zawsze będzie jednym z kluczowych sposobów wymiany informacji
  • Technologie wspierające te wymianę na coraz większą odległość będą się nadal szybko rozwijały
  • Człowiek postrzega wartość rozmowy przede wszystkim w odległości potem dopiero w czasie trwania rozmowy,
  • VoIP i jej koszty to technologia, która odpowiada naturalnemu postrzeganiu wartości rynkowej rozmowy, która obecnie jest postrzegana podobnie jak wymiana informacji pisanej przez Internet

Ta rewolucja jest typowym przykładem opisanej na początku zasady, że testują bogaci dużym kosztem. Dostawcy technologii obiecywali zwrot inwestycji w technologię VoIP w czasie rzędu nawet kwartału. Okazało się podczas eksploatacji tych usług, że poza nielicznymi firmami o rozbudowanej liczbie oddziałów i dużym natężeniu rozmów telefonicznych między nimi nie zwracają się tak szybko. Oszczędności na wymaganym paśmie oraz brak opłat za odległość (łącza internetowe są opłacane za pasmo a nie odległość) okazały się w wielu przypadkach nie realizowane.

komunikacja voipUtrzymanie jakości na wymaganym poziomie, porównywalnym z jakością sieci stacjonarnej, wymaga pasma porównywalnego z tym jakie zajmuje rozmowa w kanale PCM (Pulse Code Modulation, modulacja cyfrowa wykorzystywana w sieciach ISDN). Dodatkowo sieć Internet nie ma obecnie możliwości gwarancji pasma, usługi Quality of Service są realizowane w zamkniętych sieciach, szkielet sieci Internet nie pozwala na realizację tej usługi. Zagwarantowanie jakości transmisji jest możliwe przy użyciu łącz dzierżawionych, te zaś są wyceniane zależnie od odległości. Technologia VoIP stała się typowym przykładem, w którym niespełnienie pierwotnych obietnic dostawców spowodowało, że zaczęto analizować dokładnie możliwości i korzyści z technologii. Okazuje się, że korzyści z tej technologii odnoszą głównie operatorzy telekomunikacyjni gdyż pozwala im ona na konwergencje usług głosowych i transmisji danych w jednej sieci szkieletowej. Firmy w większości nadal korzystają z usług telefonii u operatorów. Zmieniło się natomiast korzystanie z usług nieprofesjonalnych i do nieformalne rozmów w firmach. Święcą triumfy wręcz takie rozwiązania jak Skype.

Okazuje się, że pewna rezygnacja z jakości na rynku spowodowała lawinowy wzrost popularności. Główną wartością na rynku nieprofesjonalnym, jak już wspomniano, jest możliwość prowadzenia rozmowy i odległości a nie jej jakość co tłumaczy tę popularność. Przeczekanie więc boomu na VoIP przez wiele firm pozwoliło im oszczędzić nieraz znaczne środki. Teraz bez inwestowania w kosztowna infrastrukturę można korzystać z rozmów przez Internet a liczba operatorów tej usługi stale rośnie.

Advertisements

One thought on “Komunikacja w firmie – Transmisja głosu

  1. Pingback: Komunikacja w firmie – rozmowy głosowe | Tani roaming - połączenia międzynarodowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s